Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

**Terima Kasih Yee.. Dapatkan Pelbagai Diskaun Menarik di JOM SINGGAH

^^FANPAGE - JOM SINGGAH- TIP KESIHATAN PERCUMA^^

JOM SINGGAH on Facebook
ads ads ads ads ads ads ads ads ads

Untuk Sebarang Pertanyaan - ISI FORM NIE





Monday, October 15, 2012

Sunburn - Kulit terbakar dek panahan matahari?


SUNBURN..
Mesti biasa dengar perkataan ni kan? maksudnya mudah, kulit terbakar kalau terlalu lama berjemur bawah panahan sang mentari!... memang muka sunburn la jawab nya.. 

Penembusan cahaya-cahaya UV ke dalam lapisan dalam kulit akan meyebabkan penghasilan melanin yang lebih banyak. Melanin ini akhirnya akan keluar ke bahagian luar kulit dan menyebabkan kulit kelihatan lebih gelap. Keadaan ini dikenali sebagai suntan. Suntan bukanlah satu petanda bahawa anda sihat. Ini kerana suntan adalah respon kepada kecederaan yang berlaku akibat cahaya UV yang telah merosakkan sel-sel kulit anda.

(gambo anak kecil comel sikit...ihsan gugel)


Sunburn pula ialah proses bila kulit menjadi terbakar kerana tidak tahan dengan cahaya matahari yang mengenainya. Sunburn tidak selalunya dapat dilihat serta merta. Kadangkala ia mengambil masa sehingga 24 jam untuk melihat kerosakan sebenar yang ditanggung.
Adalah lebih mudah dan murah untuk mencegah daripada merawat. Perlu diingat bahawa kerosakan akibat UV ini tidak boleh diperbaiki (non-reversible), malah ia akan berkumpul (cumulative). 

Langkah-langkah perlindungan dari cahaya matahari.

  • menggunakan pakaian berlengan panjang dan menutup bahagian-bahagian lain yang selalunya terdedah kepada cahaya matahari. (tutup aurat tu wajib ya!)
  • penggunaan pakaian dari kain woven adalah yang terbaik. Pakaian pula hendaklah longgar (tidak ketat).
  • pakaian yang berwarna gelap memberikan perlindungan yang lebih berbanding pakaian yang berwarna cerah.
  • Makan VITAMIN (harus ni)
  • amalkan penggunaan cermin mata yang boleh menyaring cahaya UV untuk mencegah cataracts.
  • sentiasa mencari tempat-tempat redup. Bagaimanapun, perlu juga diingat bahawa pantulan cahaya matahari dari pasir, bangunan dsb masih boleh mencapai kulit anda, oleh itu penggunaan sunblock masih juga disyorkan walaupun anda berada di tempat yang redup atau semasa langit berawan tebal. (tapi jangan tinggalkan kerja ya?..kerja kat padang jangan tinggal)
  • gunakan lipscreen dengan SPF sakurang-kurangnya 15 untuk melindungi bibir anda.
  • pakai topi.
  • sapu losyen sunblock anda mengikut waktu yang ditetapkan atau disyorkan oleh pembuatnya, contohnya setiap sejam, dsb.

itu kalau sebelum sunburn, kalau dah jadi?

Vitamin untuk kulit amatlah diperlukan sekarang.

  1. Vitamin C Shaklee sustained Release 500 mg - sangat membantu dalam pemulihan kulit. Vitamin C sangat penting dalam pembinaan Kolagen.
  2. Vitamin E 400 IU- sebagai pelembab kulit. Vitamin E juga menolong sel menyerap oksigen, sangat membantu dalam melindungi kerosakan sel. Bila dah sunburn tu, sel tu dah rosak..
  3. ESP - Sumber protein yang penting untuk pembinaan sel-sel baru nak menggantikan sel-sel yang rosak teruk! Protein yang lengkap dengan kesemua Sembilan asid Amino yang Perlu.




jangan berlengah lagi.. Hargailah kulit kita... kulit bila dah rosak memerlukan kos yang lebih tinggi untuk memulihkannya. Hargai semasa cantik!  

kredit - HaniJalani


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.



Sila PM utk mendapatkan detail mengenai produk:
Email - pokoksena85@yahoo.com
SMS - 0199517292
FB - http://www.facebook.com/pokoksena85
Fan Page - http://www.facebook.com/JomSinggah09
Your Shaklee Independent Distributor (ID - 854784)  

No comments:

Post a Comment

Sila komen ye..jangan malu-malu

JAWAPAN SEGERA

Name:
Email Address:
Pertanyaan mengenai produk @ harga

Form provided by Freedback.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM SINGGAH E-STORE