Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

**Terima Kasih Yee.. Dapatkan Pelbagai Diskaun Menarik di JOM SINGGAH

^^FANPAGE - JOM SINGGAH- TIP KESIHATAN PERCUMA^^

JOM SINGGAH on Facebook
ads ads ads ads ads ads ads ads ads

Untuk Sebarang Pertanyaan - ISI FORM NIE





Thursday, March 6, 2014

Bahaya SOYA?? Apa beza soya GMO dan NON GMO

Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Pepagi asyik baca info berkenaan dengan bahaya soya. Banyak posta pasal bahaya soya tapi bila refer blog drzubaidi.wordpress.com tak pulak menyatakan bahawa soya ini adalah bahaya malahan banyak kelebihan untuk kesihatan harian. Jom baca apa yang drzubaidi nyatakan dalam gambar bawah nie ye.




Soya, adalah makanan yang berasal dari tumbuhan, mengandungi protein yang tinggi yang membantu kita mengurangkan risiko2 penyakit kardiovaskular, seperti penyakit jantung dan juga osteoperosis.

Soya mengandungi phytoestrogen, bahan kimia semulajadi yang menyerupai hormon estrogen di dalam badan. Estrogen pula adalah sejenis hormon yang membantu dalam kesuburan wanita, kitar haid dan sifat2 kewanitaan kita :)

Membaca ulasan Dr McCullough, Director of Nutritional Epidemiology dari American Cancer Society, kajian pengaruh soya yang dijalankan ke atas manusia tidak menunjukkan kesan negatif kepada pesakitnya, tetapi ia telah membantu menurunkan risiko sakit kanser ini.

Even though animal studies have shown mixed effects on breast cancer with soy supplements, studies in humans have not shown harm from eating soy foods. Moderate consumption of soy foods appears safe for both breast cancer survivors and the general population, and may even lower breast cancer risk.
Beliau juga turut merujuk kepada The 2012 American Cancer Society Guidelines on Nutrition and Physical Activity for Cancer Survivors yang telah ditulis oleh pakar-pakar perubatan dalam bidang ini, mereka merumuskan bahawa makanan-makanan berasaskan soya tidak memberi kesan kepada bekas pesakit kanser payudara.

Di Malaysia juga, kita boleh merujuk kepada artikel Dr Zubaidi, seorang doktor tempatan yang turut mengulas berdasarkan kajian-kajian yang dijalankan, dan berpendapat bahawa soya tidak mendatangkan risiko kanser payudara, dan ia lebih kepada penyakit genetik, yang diwarisi  dari generasi terdahulu.

Soya penyebab kanser, bahaya soya, kepentingan soya
Ulasan Dr Zubaidi dari facebook
Juga, sahabat saya Dr Fyda Noh, juga doktor perubatan di negara ini berpendapat kesan kajian antara haiwan dan manusia memberi keputusan yang berbeza-beza. Tetapi kepada yang berisiko kepada penyakit ini dinasihatkan berpada-pada mengambil soya ini sehingga kajian terperinci yang berterusan dijalankan. Pendapat beliau, juga berdasarkan kajian, pengambilan yang sederhana adalah selamat malah boleh mengurangkan risiko kanser payudara.


Isu GMO dan kesan kepada manusia

Soya ini pada asalnya adalah makanan yang selamat, tetapi disebabkan teknologi masa kini dalam bidang bioteknologi yang ingin mengeluarkan produktiviti soya yang besar dan sihat, ia telah diubah suai genetiknya. Tumbuhan ini dipanggil GMO, Genetically Modified Organism yang memberi kesan sedikit sebanyak kepada tubuh manusia apabila kita memakannya.
Disebabkan itulah kita perlu menjadi lebih selektif dalam memilih makanan yang sihat dan berkualiti, pilihlah soya yang bukannya terubah suai genetiknya (Non-GMO Soy) dan iainya pasti lebih selamat.

Apakah kesan mengambil makanan yang telah terubah suai genetiknya ini?


1) kesan terus iaitu toksisiti
2) kesan alahan
3) komponen2 toksik melalui nutrisi masuk ke dalam sel
4) kesan-kesan yang tidak dikenalpasti boleh masuk melalui gen terubahsuai ke dalam sel badan kita

Anda boleh baca mengenai 20 soal jawab tentang GMO yang dikeluarkan oleh WHO (World Health Organization)



Kesan jika salah memilih soya

Macam-macam jenis soya yang ada di pasaran. Ada dalam bentuk serbuk, kotak dan sebagainya. Adakah anda pernah mengambil berat soal soya ini? Adakah soya yang anda ambil selamat?

YA, memang ada risikonya. Jom kita tengok checklist di bawah.. ADAKAH SOYA ANDA SELAMAT?

Adakah kacang soya kegemaran anda…

-Ditanam secara organik?
-Tidak menjalani proses genetik (Bukan GMO)?
-Mengandungi 9 asid amino penting?
-Dalam proses pembuatan untuk menghasilkan soya yang mengasingkan, kepingan soya dihancurkan dan dibasuh dengan air, bukan alkohol?
-Bahan anti-thyroid/anti-pertumbuhan disingkirkan?
-Diproses tanpa haba?
-Ditambah dengan kalsium? (ketika minyak dikeluarkan, ia menjadi makanan berasid – dineutralkan bila kalsium ditambah)?

Sekiranya anda mendapati semuanya atau kebanyakannya TIDAK, maka inilah masanya untuk anda mendapatkan minuman soya yang terjamin dengan ciri-ciri di atas.

Apakah penerangan di sebalik ciri-ciri di atas?

1 - KACANG SOYA TIDAK ORGANIK (menggunakan baja kimia, pestisid, etc) – mengandungi khasiat yang rendah tapi tinggi nitrat. Kandungan nitrat yang tinggi membawa risiko KANSER!!!

2 - KACANG SOYA GMO - lebih murah untuk menghasilkannya, dan lebih berisiko kepada kesihatan pengguna kerana ia menghasilkan toksin!

3 - 9 ASID AMINO - adalah penting untuk proses penghasilan hormon, antibodi dan enzim. Kekurangan asid amino perlu ini menjadikan tubuh kita kurang berkesan untuk menjalankan proses-proses penting dalam tubuh.

4 - KACANG SOYA DIPROSES DENGAN ALKOHOL – mengurangkan kadar isoflavone hingga 88%! Isoflavone adalah bahan yang mengurangkan risiko kanser. Ia juga penting dalam tindakan hormon dan jisim tulang.

5 - BAHAN ANTI-TIROID & ANTI-PERTUMBUHAN – menyebabkan fungsi tubuh terganggu dan meningkatkan risiko kanser.

6 - KACANG SOYA YANG DIPANASKAN - merosakkan kandungan proteinnya!

7 - KACANG SOYA YANG DIPROSES (DIBUANG MINYAKNYA) – menjadi berasid. Kalsium yang ditambahkan akan menjadikannya neutral semula.

Sanggupkah anda merisikokan diri dengan mengambil langkah yang tidak selamat, sedangkan anda sebenarnya ingin menjaga kesihatan? Mungkin anda dah pernah baca tentang risiko penyakit kanser yang disebabkan oleh soya.. seperti yang digembar-gemburkan.
Dapatkan soya yang berkualiti dan selamat.




Energizing Soy Protein Shaklee adalah sememangnya Non-GMO, iaitu yang tak diubah genetiknya. Sangat selamat diminum tanpa was-was.


Energizing Soy Protein Shaklee



Nak tahu keistimewaan dan fakta tentang ESP?

Energizing Soy Protein ini membekalkan 14 gram non-GMO Protein Soya berkualiti tinggi yang mengandungi semua Asid Amoni Perlu termasuk 9 Asid Amino Perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan manusia.
 

Energizing Soy Protein membekalkan tenaga berterusan yang bertahan selama beberapa jam selepas diminum kerana iamengandungi 5 jenis Vitamin B yang diperlukan tubuh, serta Kalsium separuh daripada jumlah keperluan seharian
 

Isoflavones pula meningkatkan fungsi jantung, tulang, payudara dan prostat. Kajian juga menunjukkan soya dapat membantu mengimbangi kitaran hormon semasa proses menopaus.
 

Energizing Soy Protein ini dihasilkan dibawah kawalan IPP(Identity Preservation Program) bermakna penghasilan kacang soya ini dipantau ketat pada setiap peringkat dari penanaman sehinggalah sampai kepada pengguna. Diproses dengan air ( bukan dengan bahan kimia ) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones
 

Dijamin Halal. Tanpa Laktos, kolesterol dan bebas kafein.

kredit healthierlife4uandme.blogspot.com



======================================================================  Tips/Info::

♥♥ Tips Lewat?? 25 Risiko bila tidur lewat.  ---》》 http://curium-cr.com/my-6223056

♥♥ Tips travel dengan lower cost.. --- http://curium-cr.com/my-6223050 ♥♥  
 
♥♥ Tips memilih data plans terbaik --- http://curium-cr.com/my-6188354 

♥♥ Redeem FREE rawatan pelangsingan ---  http://curium-cr.com/my-6206536 =======================================================================



Salam Sayang 
Mazlina Mohd Nazir (SID 854784)
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.













KESIHATAN ITU KEKAYAAN yang tak ternilai harganya..

Sila PM utk mendapatkan detail mengenai produk dan pelbagai tawaran HEBAT menanti anda::
Sila PM utk mendapatkan detail mengenai produk:
Mazlina Mohd Nazir
Email - pokoksena85@yahoo.com
SMS/Wassap/Viber/Wechat - 0199517292
FB - http://www.facebook.com/pokoksena85
Fan Page - http://www.facebook.com/JomSinggah09



Your Shaklee Independent Distributor (ID - 854784)



Untuk Jawapan Segera -->> ISI FORM INI      Serius buyer boleh msg https://www.facebook.com/messages/JomSinggah09



1 comment:

  1. salam kak,
    terima kasih atas perkongsian maklumat.
    saya SID baru...pohon tunjuk ajar ye :)
    blogwalking sesekali http://ummuwalwalad.blogspot.com
    terima kasih

    ReplyDelete

Sila komen ye..jangan malu-malu

JAWAPAN SEGERA

Name:
Email Address:
Pertanyaan mengenai produk @ harga

Form provided by Freedback.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM SINGGAH E-STORE