Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

**Terima Kasih Yee.. Dapatkan Pelbagai Diskaun Menarik di JOM SINGGAH

^^FANPAGE - JOM SINGGAH- TIP KESIHATAN PERCUMA^^

JOM SINGGAH on Facebook

Untuk Sebarang Pertanyaan - ISI FORM NIE





Friday, December 13, 2013

1001 Kelebihan Bawang Putih untuk kegunaan harian dan kandungan gizi



1001 Manfaat Bawang Putih dan Kandungan Gizinya

Kalau sebut bawang outi tentu ramai dah terpikir bentuknya. Kalau taktau rupa bawang putih susah nak cakap la tu.. Tiba2 bau wangi bawang putih menusuk kalbu. Memang wangi terutama tika menumis.. suka sangat bawang putih ni.


Akan tetapi, selain digunakan sebagai bahan memasak, bawang putih juga berkhasiat sebagai ubat-ubatan untuk pelbagai macam penyakit.

Sambil2 jom usha nilai Kandungan Gizi Bawang Putih Mentah per 100 g (3.5 oz)

-Energi 623 kJ (149 kcal)
-Karbohidrat 33,06 g
-Gula 1.00g
-Diet serat 2,1 g
-Lemak 0,5 g
-Protein 6,39 g
-Beta-karoten 5 mg (0%)
-Thiamine (Vit. B1) 0,2 mg (15%)
-Riboflavin (Vit. B2) 0,11 mg (7%)
-Niacin (Vit. B3) 0,7 mg (5%)
-Asam pantotenat (B5) 0,596 mg (12%)
-Vitamin B6 1,235 mg (95%)
-Folat (B9 Vit.) 3 mg (1%)
-Vitamin C 31.2 mg (52%)
-Kalsium 181 mg (18%)
-Zat Besi 1,7 mg (14%)
-Magnesium 25 mg (7%)
-Fosfor 153 mg (22%)
-Kalium 401 mg (9%)
-Sodium 17 mg (1%)
-Seng 1,16 mg (12%)
-Mangan 1,672 mg
-Selenium 14.2 mg

Sumber: USDA Nutrient database Nah, setelah anda mengetahui kandungan yang terdapat dalam baunya bawang putih.

Jom baca apa kelebihan bawang putih ye. Alhamdulillah bawang putih memang bagus untuk kesihatan:

1. Mencegah Kanser

Bawang putih mengandung antioksidan yang dapat membantu mencegah kanser. Jika Anda adalah perokok berat, Anda boleh mengunyah bawang putih mentah untuk melindungi tubuh dan mencegah kanser.

2. Anti Radang

Bawang putih mengandung anti-peradangan. Sehingga jika Anda mengalami demam, atau sakit kerongkong, cukup hanya mengunyah bawang putih dan hasilnya kerongkong anda akan segera kembali sihat.

3. Anti Bakteri

Bawang putih juga merupakan anti-bakteri yang baik. Apabila Anda mengalami infeksi pencernaan, maka campurkan bawang putih mentah di dalam salad. Pencernaan anda pun akan semakin lancar.

4. Menyuburkan rambut

Bawang putih dapat mengatasi masalah keguguran rambut. Dengan kandungan Allicin yang tinggi, mirip senyawa belerang yang ditemukan pada bawang merah, yang dipercaya efektif untuk mengatasi masalah rambut gugur.

Gosokkan irisan siung bawang putih pada kulit kepala untuk mendapatkan hasil yang maksima. Biasa juga bawang putih ditambahkan minyak, lalu disapukan ke kepala.

5. Membersihkan jerawat

Mungkin tidak ditemukan sebagai bahan utama dalam ubat jerawat yang ada di farmasi tetapi bawang putih merupakan ubat alami yang mampu mengusir jerawat kerana mengandungi antioksidan yang dapat membunuh bakteri.

Gosokkan satu irisan bawang putih pada jerawat di wajah perlahan-lahan.

6. Mencegah dan mengubati selsema.

Dengan kandungan antioksidan di dalamnya, menjadikan sistem imun tubuh manusia mendapatkan manfaat jika bawang putih secara konsistan di masukkan dalam menu sehari-hari.

Jika flu menghampiri, cubalah buat teh bawang putih iaitu masukkan irisan atau cincang halus bawang putih dalam air panas untuk beberapa minit kemudian tapis dan Teh siap diminum. Dapat juga ditambahkan sedikit madu untuk menambah rasa.

7. Menyembuhkan penyakit kulit.

Kerana telah terbukti memiliki khasiat anti radang, bawang putih berguna mengurangi penyakit kulit. Cuba oles sedikit minyak bawang putih di area yang ada masalah kulit untuh hasil kulit yang lebih halus.

8. Mengawal berat badan

Ahli gizi Cynthia Sass menyebutkan penelitian pada tikus yang makan bawang putih menunjukkan adanya pengurangan berat badan dan penyimpanan lemak.

Cubalah untuk memasak setiap dengan menggunakan bawang putih menghasilkan makanan yang lazat dan pinggang yang ramping.

9. Mengatasi Keracunan

Antioksidan yang terkandung di dalam bawang putih juga mampu membantu mengusir racun dari dalam tubuh. Manfaat ini tak hanya baik untuk kesihatan, namun juga dapat membantu memperlambat penuaan..

10. Meredakan arthritis.

Jika Anda menderita arthritis, hancurkan bawang putih mentah kemudian tekankan pada bagian lutut atau tulang yang sakit. Bawang putih akan meredakan sakit tersebut.

11. Pertolongan Pertama Keracunan Merkuri

Keracunan akibat merkuri atau arsenik juga dapat diringankan dengan menggunakam bawang putih mentah. Namun, pertolongan ini hanya berfungsi sebagai pertolongan pertama saja. Segera dapatkan perawatan intensif dari doktor jika Anda mengalaminya.

12. Menyembuhkan luka.

Letakkan sepotong bawang putih di atas luka kemudian menutupinya dengan balutan merupakan ubat tradisional yang telah lama digunakan oleh sebahagian masyarakat..

13. Menghilangkan Gatal Akibat Jamur

Dengan sifat anti-jamurnya, bawang putih dapat menjadi ubat mujarab bagi atlet untuk menghilangkan rasa gatal di kaki. Rendam kaki dalam baldi berisi air hangat dan cincangan bawang putih.

14. Mengusir Nyamuk

Salah satu penelitian di India menemukan bahwa orang-orang yang menggosokkan ramuan bawang putih di lengan dan kaki mereka, tidak terganggu oleh binatang penghisap darah tersebut. Buatlah larutan minyak bawang putih, minyak jeli dan lilin lebah bawang putih di tempat tertentu sebagai penangkal nyamuk.

15. Menyembuhkan sariawan

Menurut situs ECOSALON, bawang putih mengandung suplemen yang dapat membantu proses penyembuhan pada masalah sariawan . Dengan adanya sifat alami anti-inflamasi membantu mengurangi rasa sakit dan pembengkakan.

16. Zat Perekat Alami

Pernahkah Anda memperhatikan bagaimana lengketnya jari Anda setelah memotong bawang putih? Bawang putih mengandung bahan perekat alami yang berkualitas dimana banyak orang meyakini dan menggunakannya untuk memperbaiki keretakan pada benda kaca. Hancurkan beberapa cengkeh dan beberapa siung bawang putih kemudian oleskan bahan tersebut ke bagian yang akan direkatkan.

17. Mengusir Hama Tanaman

Hama tanaman tidak suka bawang putih. Gunakanlah pestisida yang diperbuat daripada bawang putih, minyak mineral, air, dan sabun cair.

18. Campuran Umpan Pancing

Bagi anda yang suka memancing, gunakanlah bawang putih sebagai campuran umpan. Ikan sangat tertarik dengan aroma bawang putih yang ditautkan pada umpan.

19. Melancarkan Peredaran Darah.

Mengunyah bawang putih merah juga dapat membantu memperlancar peredaran darah dan membuka pembuluh darah yang tersumbat.

20. Mengatasi Diabetes

Apabila anda menderita diabetes, bawang putih juga baik untuk membantu mengontrol jumlah kadar gula di dalam darah.

Manfaat bawang putih yang disebutkan di atas hanya sebagian kecil saja dari 1001 khasiat yang terkandung pada bawang putih. Betapa banyaknya manfaat dari si putih ini, ada baiknya kita selalu menyimpan persediaan bawang putih di dapur. Tidak perlu khuatir bawang puting cepat busuk kerana bawang putih termasuk bahan dapur yang tahan lama asalkan disimpan di tempat yang kering.

Kredit manfaatnyasehat.blogspot.com


Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

KESIHATAN ITU KEKAYAAN yang tak ternilai harganya..

Sila PM utk mendapatkan detail mengenai produk dan pelbagai tawaran HEBAT menanti anda::

Email - pokoksena85@yahoo.com

SMS / Wassap - 0199517292

FB - http://www.facebook.com/pokoksena85

Fan Page - http://www.facebook.com/JomSinggah09

Your Shaklee Independent Distributor (ID -854784)

Atau msg direct kat FB ye :: https://www.facebook.com/messages/JomSinggah09

No comments:

Post a Comment

Sila komen ye..jangan malu-malu

JAWAPAN SEGERA

Name:
Email Address:
Pertanyaan mengenai produk @ harga

Form provided by Freedback.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM SINGGAH E-STORE