Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

**Terima Kasih Yee.. Dapatkan Pelbagai Diskaun Menarik di JOM SINGGAH

^^FANPAGE - JOM SINGGAH- TIP KESIHATAN PERCUMA^^

JOM SINGGAH on Facebook
ads ads ads ads ads ads ads ads ads

Untuk Sebarang Pertanyaan - ISI FORM NIE





Monday, October 21, 2013

Vitamin Zinc Complex dan kehamilan

Vitamin yang paling murah dan famous untuk masalah kesuburan lelaki dan percepatkan penyembuhan luka dalaman. Dan jarang ditekankan tentang kepentingan zinc semasa kehamilan. Tapi ingat lagi masa pregnant dulu, masa check up doktor memang advise ambik zinc complex tapi takda cerita tentanv kelebihan zinc complex. Lagipun masa itu tak kenal lagi dengan shaklee.. Kenal shaklee pun masa bf dan sehingga sekarang memang jatuh cinta terus la..mana2 pun vitamin shaklee sentiasa disisi.

Jom baca info sharing dr anakku.net dan translate juga dari bahasa indo to bahasa.. harap2 boleh paham la ye..
Meneropong Manfaat Zinc

Zinc adalah salah satu mikronutrien atau mineral yang esensial bagi manusia. Zinc diperlukan oleh berbagai jenis enzim dalam menjalankan fungsinya, antara lain sintesa dan perombakan protein, karbohidrat, dan lemak. Zinc (Zn) juga diperlukan oleh pelbagai protein lain, serta oleh biomembran. Dalam hal ini, zinc berperanan penting dalam metabolisme tingkat seluler, antara lain sintesis DNA dan RNA. Bahkan, kehadiran zinc dalam tubuh kita akan sangat mempengaruhi fungsi kekebalan tubuh, sehingga berperanan penting dalam pencegahan infeksi oleh berbagai jenis bakteri patogen.

Defisiensi enzim pada ibu hamil akan sangat mempengaruhi fungsi kekebalan pada janin, hal tersebut akan tetap bertahan setelah janin lahir dan juga selama masa hidupnya. Pada ibu hamil, kekurangan zinc juga dapat menyebabkan terganggunya perkembangan fizikal dan intelektual janin. Ibu hamil yang mengambil rutin zinc 15 mg per hari, janinnya akan menunjukkan perkembangan fungsi hati serta fungsi motorik yang baik, janin akan lebih aktif, lain halnya dengan ibu hamil yang kekurangan zinc.

Pada janin, zinc dapat bertindak sebagai neurotransmitter yang berperanan dalam proses pematangan sel serta dalam masa pertumbuhan awal kehidupan janin yang akan mempengaruhi perkembangan saraf dan kecerdasan mereka pada masa-masa selanjutnya.

Sementara kekurangan zinc pada anak-anak dapat menyebabkan kekerdilan dan terlambatnya kematangan fungsi seksual. Kekurangan Zinc seharinya sekitar 10-15 mg, sedangkan pada defisiensi diperlukan sekitar 50 mg Zinc per harinya. Zinc dapat diperoleh dari daging, ikan, kerang, susu, produk dari gandum, ragi, dan kacang-kacangan.

Penyerapan dari saluran cerna diperbesar oleh vitamin C dan asam-asam amino, namun diperkecil oleh kalsium, fosfor, Fe (zat besi), dan Cu (tembaga).

Atasi Cirit Birit

Zinc juga berperanan dalam mengatasi cirit birit pada bayi dan anak-anak. Konsumsi zinc pada pesakit ciri birit dapat menurunkan jumlah ekskresi feses sampai 31%. Tidak hanya itu frekuensi buang air besar (BAB) juga berkurang sampai 40% dengan pemberian suplemen Zinc. Keberkesanannya dalam mengatasi cirit biri tidak dipengaruhi oleh umur pesakit serta jenis zinc yang di ambil.

Pemberian larutan oralit dan pemberian sirup Zinc secara terpisah (tidak boleh dicampurkan) telah terbukti lebih baik dalam mengatasi cirit birit dibandingkan dengan pemberian larutan oralit saja. Zinc terbukti dapat meningkatkan penyerapan air dan elektrolit dengan cara membantu proses regenerasi mukosa intestinal. Zinc juga dapat membantu proses restorasi enzim-enzim di saluran pencernaan, sehingga proses pencernaan dapat pulih kembali seperti semula, tidak hanya itu Zinc juga dapat meningkatkan fungsi kekebalan tubuh.

Rekomendasi WHO

WHO telah merekomenkan penggunaan zinc dalam perubatan cirit birit dengan dose 10 mg per hari (bayi 2-5 bulan), dan dose 20 mg per hari (anak 6 bulan ke atas) selama 10 hari, untuk mencegah kemungkinan terjadinya cirit birit selama 3 bulan ke depan. Pemberian selama 10 hari berturut-turut tersebut harus tetap dilakukan meskipun cirit birit sudah berhenti sebelum 10 hari. Untuk bayi, pemberian tablet zinc dapat dilarutkan dengan sedikit air putih atau ASI.

Hal penting dalam mengatasi defisiensi Zinc adalah pemberian suplemen Zinc dan memfortifikasi makanan dengan Zinc, terutama makanan untuk bayi, anak-anak, dan ibu hamil. Makanan yang mengandung Zinc antara lain: tiram, kacang-kacangan, almond, biji labu dan bunga matahari, serta daging kalkun bagian leher dan daging lembu antara leher dan bahu.

Antara Manfaat lain Zinc

Beberapa penelitian juga menunjukkan bahwa zinc mampu memperbaiki fungsi sel-sel otak, antara lain lemah ingatan (sering lupa) pada lansia.

Penggunaannya yang paling umum adalah dalam dermatologi (kulit), khususnya dalam bedak tabur dan salep.

Garam-seng oraganis (sitrat, glukonat, dan picolinat) digunakan sebagai antioksidan pada terapi alternatif, juga sebagai ubat tambahan untuk kes prostat yang membesar. Zinc glukonat sebagai tablet isap ternyata juga sangat bermanfaat pada infeksi influenza untuk mempercepat penyembuhannya (sekitar 40 % lebih cepat).

Zinc dalam bentuk zinc sulfida (selsun) banyak digunakan dalam produk sampo anti kelumumur untuk membantu mengatasi masalah kelumumur rambut.

Mengingat begitu pentingnya Zinc, penting kiranya memperhatikan kecukupan Zinc bagi keluarga—terutama anak-anak. Perhatikan makanan di ambil dengan kandungan nutrisinya, agar keperluan gizi keluarga tetap terpenuhi dan seimbang.

Sumber Anakku.net

Yang pasti zinc supplemenn yang banyak kelebihan juga kan.. jom baca kelebihan zinc complex shaklee lak ye.

Perbezaan Shaklee

Dirumus dari zinc glukonat semulajadi bergabung dengan nutrien semulajadi yang lain seperti kalsium dan serbuk alfafa untuk menghasilkan zinc yang mudah untuk diserap oleh tubuh kita

Zinc sesuai untuk pengambilan jangka masa panjang. Ianya berkesan dalam mengeluarkan logam toksik seperti kadmium dan plumbum dari tubuh.

Manfaat utama zinc complex shaklee:

- Mengaktifkan 200 jenis enzim: zin berkebolehan menggabungkan DNA, RNA dan protin, seterusnya regenerasi sel. Ia juga mengaktifkan 200 jenis enzim didalam tubuh kita untuk memelihara metabolism gigi dan pertumbuhan para remaja.

- Membentuk Kolagen : membantu pembentukkan protin dan kolagen untuk pertumbuhan dan perkembangan kulit, kuku dan organ.

- Memperbaiki Diabetes : membantu pengeluaran insulin , mengekalkan fungsi insulin, seterusnya memperbaiki diabetes.

- Bintik putih dikuku : bintik putih kuku adalah tanda defiensi zinc, yang boleh menyebabkan depresi, lemah daya ingatan, mudah sakit, pemulihan luka lambat, pembengkakan prostat, anemia, lemah daya penglihatan atau hilang daya penglihatan.

- Mempertingkatkan Sistem Imun : membantu pengeluaran kelenjar thymus. Kelenjar tyhmus mempertingkatkan sistem imun dengan pengeluaran t-cells untuk menentang kanser dan menghalang infeksi penyakit.

- Mempercepatkan Pemulihan luka : mempercepatkan pemulihan luka dalam dan luaran , pemulihan selepas pembedahan, memperbaiki allergi dan bintik di kulit. Hancurkan zinc dan tabur keatas luka untuk mempercepatkan pemulihan luka.

- Memperbaiki masalah prostat : melindungi kesihatan prostat, memperbaiki dan menyembuhkan benign protayomegaly dan keadaan kerap kencing. Kajian menunjukan pengambilan zinc harian dapat mengurangkan prostatomegaly /pembengkakan prostat dalam kadar 70%.

- Kemampuan Seks Lelaki : Pengambilan zinc untuk jangka masa panjang mampu memperbaiki kemampuan seks lelaki, impoten, meninggikan kiraan sperma. Zinc yang secukupnya penting untuk keupayaan seks yang bertenaga.

- Ovulasi wanita : wanita memerlukab zinc untuk ovulasi. Ia juga membantu penguncupan uterus mengembalikan daya ketahanannya.

- Memperbaiki radang kulit : kajian menunjukan pengambilan zinc sebanyak 4-8bj akan perbaiki radang kukit seperti akne dan jerawat.

- Mengekalkan deria bau : untuk mengekalkan deria bau yang sihat dan sensitive (rasa dan bau)

Zinc adalah khazanah lelaki

Zinc didalam prostat lelaki adalah 10 kali ganda organ lain. Zinc memainkan peranan penting dalam organ seks lelaki. Defiensi yang serius akan mengakibatkan masalah seperti kematangan organ seks yang lambat, impoten, perkembangan yang kecil atau pincang pada testikel, kiraan sperma yang rendah, kemerosotan fungsi seksua, penuaan pra matang, dan gugur rambut. Oleh itu zinc amat diperlukan dari remaja sehingga ke umur tua.

Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

KESIHATAN ITU KEKAYAAN yang tak ternilai harganya..

Sila PM utk mendapatkan detail mengenai produk dan pelbagai tawaran HEBAT menanti anda::

Email - pokoksena85@yahoo.com

SMS / Wassap - 0199517292

FB - http://www.facebook.com/pokoksena85

Fan Page - http://www.facebook.com/JomSinggah09

Your Shaklee Independent Distributor (ID -854784)

Atau msg direct kat FB ye :: https://www.facebook.com/messages/JomSinggah09

No comments:

Post a Comment

Sila komen ye..jangan malu-malu

JAWAPAN SEGERA

Name:
Email Address:
Pertanyaan mengenai produk @ harga

Form provided by Freedback.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM SINGGAH E-STORE