Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

**Terima Kasih Yee.. Dapatkan Pelbagai Diskaun Menarik di JOM SINGGAH

^^FANPAGE - JOM SINGGAH- TIP KESIHATAN PERCUMA^^

JOM SINGGAH on Facebook
ads ads ads ads ads ads ads ads ads

Untuk Sebarang Pertanyaan - ISI FORM NIE





Thursday, August 25, 2016

Khasiat Daun Rosemary untuk Kesihatan

Daun Rosemary




Rosemary mempunyai pelbagai kandungan nutrisi sihat yang boleh menjadi manfaat besar untuk tubuh anda. Sila simak artikel berikut untuk mengetahui 9 manfaat kesihatan dari rosemary .

1. Baik Sebagai Anti Bakteria
Rosemary dipercayai dapat meningkatkan daya tahan tubuh yang berperanan untuk melawan bakteria yang menyebabkan sakit perut. Selain itu ia juga mempunyai kandungan sifat anti bakteria yang melindungi anda daripada jangkitan.

2. Meningkatkan Kesihatan Pencernaan
Pencernaan yang buruk akibat makanan yang dimakan boleh menyebabkan cirit-birit, sembelit, gangguan pencernaan, kejang perut, perut kembung dan masalah perut yang lain.
Untuk mencegah hal ini, anda boleh menggunakan rosemary sebagai penyelesaiannya.
3. Meningkatkan Kesuburan Rambut
Rosemary juga dipercayai dapat meningkatkan kesuburan rambut, membuatnya tetap panjang, dan indah. Campurkan 1 sudu makan minyak rosemary, 2 sudu minyak almond lalu urut kulit kepala anda selama 20 minit setiap hari selama 6-7 bulan.
4. Meningkatkan Sirkulasi Darah
Minyak rosemary boleh meningkatkan peredaran darah pada kulit kepala. Gunakan hujung jari anda yang telah disapu minyak pati dan lakukan urutan pada kulit kepala dengan gerakan melingkar untuk merasakan hasilnya.
5. Membantu Fungsi dan Kerja buah pinggang
Rosemary diketahui sebagai bahan semulajadi yang mengandungi diuretik kerana membantu mengurangkan kembung dan pengekalan air dalam tubuh anda.
Rosemary biasa digunakan dan dimasukkan dalam membuat ramuan dalam diet kerana akan meningkatkan pengeluaran dan aliran air kencing. Ini tentunya secara langsung juga akan membantu fungsi buah pinggang untuk membuang kelebihan air pada tubuh anda sehingga membuat jumlah air pada buah pinggang berada pada sisi normal.
6. Dapat Mengatasi Masalah Pernafasan
Selama bertahun-tahun, rosemary telah diyakini dapat membantu anda yang mengalami masalah pernafasan. Menghirup aroma minyak rosemary membantu melarutkan pernafasan yang tersumbat seperti flu, pilek alergi, iritasi tekak dan sinus.
7. Meningkatkan Memori dan Kepekaan Otak
Rosemary secara signifikan dapat meningkatkan prestasi otak yang juga akan berpengaruh pada peningkatan kepekatan dan kemampuan dalam hal daya ingat.
Tetapi penting juga anda ketahui semasa mengambil terlalu banyak rosemary juga akan melemahkan fungsi kognitif anda.
8. Boleh Mencegah Kanser
Asam carnosol, asam ursolat carnosic dan asid rosmarinic yang ditemui pada rosemary dapat mencegah atau menekan perkembangan tumor dan kanser di tubuh.
Selain itu juga mengurangkan risiko kanser usus besar, payudara, perut, hati, sel melanoma dan sel-sel leukemia.
9. Melambatkan Proses Penuaan
Karena mempunyai sifat anti - inflamasi dan kandungan antioksidan, rosemary menjadi bahan yang banyak digunakan untuk krim anti - penuaan dan losyen. Tidak hanya merangsang regenerasi kulit, tetapi juga membuat dan meningkatkan kecerahan warna kulit secara keseluruhan.
Selain itu juga membuat kulit lebih bercahaya dengan cara mengoptimumkan peredaran darah.
**
Demikian 9 manfaat sihat yang boleh anda peroleh dari rosemary. Dengan pemprosesan dan penggunaan dalam jumlah tepat akan banyak manfaat yang anda dapatkan.
kredit - teruskan.com



Stevia Bukan Ubat tapi Penganti Gula Putih Terbaik.

Cod sekitar bandar Kota Bharu ye hingga koklanas.. tapi dari tunjung hingga koklanas ikut kelapangan sahaja.. kota bharu insyallah setiap hari ye..

**************************************************************************
withlove
Mcna
sms/wassap 0199517292

Ig @sneklazatsedap

No comments:

Post a Comment

Sila komen ye..jangan malu-malu

JAWAPAN SEGERA

Name:
Email Address:
Pertanyaan mengenai produk @ harga

Form provided by Freedback.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM SINGGAH E-STORE