Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

**Terima Kasih Yee.. Dapatkan Pelbagai Diskaun Menarik di JOM SINGGAH

^^FANPAGE - JOM SINGGAH- TIP KESIHATAN PERCUMA^^

JOM SINGGAH on Facebook
ads ads ads ads ads ads ads ads ads

Untuk Sebarang Pertanyaan - ISI FORM NIE





Tuesday, February 25, 2014

Ketahui punca dan penawar untuk merawat Denggi.

Sekarang ini musim deman denggi je kan. Tiap hari dengar pasal denggi. Memang risau kalau bab denggi ini. Kalau anak deman pun dah naik risau. So apa pun kita perlu juga tau punca dan menawarkan semasa ianya diperlukan. Jom baca apa itu denggi dan FAQ lain pasal denggi. Semoga bermanfaat ye.




Apa itu Demam Denggi?

Demam denggi ialah sejenis penyakit bawaan nyamuk yang menjadi masalah utama kesihatan awam antarabangsa dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Jenis demam denggi yang lebih merbahaya ialah demam denggi berdarah. Ia merupakan punca utama kematian kanak-kanak di kebanyakan negara hari ini.Demam denggi dibawa oleh nyamuk Aedes kepada manusia melalui gigitannya. 


Bagaimanakah penyakit ini merebak? 
 
Demam denggi didapati berlaku di kawasan bandar dan sekitarnya di negara-negara rantau tropika. Sesiapa sahaja yang digigit nyamuk yang membawa kuman virus denggi menghadapi risiko yang lebih tinggi mendapat denggi. Demam denggi menyerupai demam selsema dan ciri klinikalnya berbeza-beza mengikut umur pesakit.
Pemindahan penyakit:
  • Virus denggi dipindahkan kepada manusia melalui gigitan nyamuk Aedes yang membawa virus denggi.
  • Nyamuk berupaya menyebarkan penyakit berkenaan dalam jangka masa 8 - 12 hari selepas menghisap darah manusia (perumah).
  • Nyamuk betina yang dijangkiti virus denggi boleh memindahkan virus tersebut ke generasi seterusnya melalui pemindahan transovarial (melalui ovari).
  • Manusia masih merupakan perumah gandaan utama bagi virus denggi walaupun terdapat kajian menunjukkan di beberapa bahagian tertentu di dunia, monyet boleh dijangkiti dan menjadi sumber virus bagi nyamuk yang belum dijangkiti.
  • Virus denggi dari perumah pertama (mangsa pertama) hanya dapat menjangkiti/dipindahkan ke perumah kedua 18 jam sebelum suhu badan meningkat dan sekurang-kurangnya 3 hari selepas timbulnya gejala penyakit.
Bagaimanakah terjadinya demam denggi? 
 
Vektor demam denggi adalah nyamuk Aedes betina.
Nyamuk yang telah dijangkiti membawa virus denggi di dalam badannya. Virus ini kemudiannya dipindahkan kepada manusia semasa proses menghisap darah. Sebaik sahaja seseorang itu digigit, virus denggi akan memasuki dan beredar di dalam aliran darahnya, maka bermulalah penyakit ini. 

Apakah penyebab demam denggi? 
 
Penyakit demam denggi berpunca dari 4 jenis virus denggi yang dipindahkan kepada manusia melalui nyamuk Aedes yang telah dijangkiti.
Pada asasnya terdapat 4 jenis virus denggi iaitu flavivirus DEN-1, DEN-2, DEN-3 dan DEN-4. Semua nyamuk Aedes berupaya bertindak sebagai vektor virus denggi sebelum memindahkannya kepada manusia. Walau bagaimanapun, vektor utama virus ini ialah nyamuk Aedes Aegypti. Vektor lain adalah seperti nyamuk Aedes Albopictus yang merupakan vektor virus denggi di kawasan bandar.

Antara petua atau penawar yang boleh dikongsi bersama ketika mengalami demam denggi ialah 

1. Minum 100 PLUS
2.Jangan minum 100 Plus sahaja jika anda pesakit kencing manis
better minum air 100+ sebotol air masak sebotol bagi dia belence kuantiti dalam badan kita..
3.Buat sup ketam Nipah
4.Minum jus daun betik
5.Minum jus KIWI
6.Amalkan Nutriferon dan performance drink (suplemen jenama shaklee) - sangat sesuai untuk pesakit kencing manis

 Sambil2 tu apakata baca Testimoni yang mengamalkan Performance drink dan Nutriferon sepanjang diorang deman dan platlet meningkat.. alhamdulillah.

 kredit pic metrobestmom.blogspot.com



Testimoni dari Puan Nurul:

salam semua...selalu asyik baca testimoni org lain je..ari ni, sy nk share testimoni dr sy..
husband saya demam dari hari jumaat mggu lepas..sy igt demam biasa je..so juz bg panadol..sabtu plak, husband sy masih lg pegi keje..blk keje, die ckp demam die makin terok..sy xpk ape la..sbb die mmg slalu kene demam..ahad pg sy bawak die g klinik..doc ckp kalo demam xkebah esok, dtg lg wat further checkup..mmg x kebah pun smpi pagi isnin..isnin pagi, kiteorg decide pegi klinik kerajaan..trus wat blood test..doc ckp husband sy SUSPECTED DENGUE..sy mmg dh risau la...hari-hari followup bwt blood test..hari isnin platlet 129, hari selasa platlet 122, hari rabu platlet 133, hari khamis platlet turun sampai 116..ikutkan mmg nk anta masuk wad je..tp ujung2 bulan ni, bru nak masuk gaji..maklumla..
  ptg khamis tu, sy baru terpk psl NUTRIFERON..trus ke branch dapatkan NUTRIFERON dan PERFORMANCE DRINK..blk tu sy trus bg NUTRIFERON 1 sachet dlm kul 3 petang..pastu ...kul 7 mlm sy bg lagi 1 sachet dan sebelum tido sy bg lg 1 sachet..antara waktu tu, sy bwtkan 1 botol besar PERFORMANCE DRINK..
pg td wat blood test lg, alhamdulillah result sgt mengujakan..platlet naik ke tahap normal..160..lega rasanya hati ni..so, doc ckp husband sy bebas dr denggi..NUTRIFERON & PERFORMANCE DRINK Shaklee mmg best!!"

kredit jknperak.moh.gov.my & metrobestmom.blogspot.com

======================================================================
Tips/Info::

Masalah kelumur yang melanda. Jom baca tips kurangkan kelumur secara semulajadi ---》》 http://bit.ly/Mnvi0I ♥♥

Tips nak jimat bill tepon. jom guna yang free je ye.. --- http://curium-cr.com/my-6177808  ♥♥

Khas peminat burger Bigmac. Sapa Burger FREE?? -- http://curium-cr.com/my-6165530

Earth Hour Walk pada 29March2014. Jom check lokasi terlibat, kalu nak join sila isi form ye -- http://curium-cr.com/my-6139732
=======================================================================

Iklaneka [ Share dan dapat CASH?? Sapa nak KLIK TERUS ye ]




 
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.























Sila PM utk mendapatkan detail mengenai produk:
Mazlina Mohd Nazir
Email - pokoksena85@yahoo.com
SMS/Wassap/Viber/Wechat - 0199517292
FB - http://www.facebook.com/pokoksena85
Fan Page - http://www.facebook.com/JomSinggah09


Your Shaklee Independent Distributor (ID - 854784)




Untuk Jawapan Segera -->> ISI FORM INI   

No comments:

Post a Comment

Sila komen ye..jangan malu-malu

JAWAPAN SEGERA

Name:
Email Address:
Pertanyaan mengenai produk @ harga

Form provided by Freedback.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM SINGGAH E-STORE