Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

**Terima Kasih Yee.. Dapatkan Pelbagai Diskaun Menarik di JOM SINGGAH

^^FANPAGE - JOM SINGGAH- TIP KESIHATAN PERCUMA^^

JOM SINGGAH on Facebook
ads ads ads ads ads ads ads ads ads

Untuk Sebarang Pertanyaan - ISI FORM NIE





Tuesday, February 4, 2014

5 Diet Paling Popular. Mana satu diet pilihan anda??


5 Diet paling popular sekarang? Ya.. Disini saya akan menekankan beberapa diet popular yang dilakukan oleh kebanyakan rakyat Malaysia. Diri anda yang boleh memutuskan sama ada ia adalah pelan diet penurunan berat badan yang tepat untuk anda atau tidak. Mari kita lihat satu persatu 5 diet popular di Malaysia.


1) Diet Atkin
Konsep diet atkin adalah mengurangkan karbohidrat tetapi makan makanan yang tinggi dengan protein. Sebenarnya, protein akan mengambil masa yang lama untuk dicernakan dan diproses sebagai sumber tenaga. Seterusnya, banyak tenaga (kalori) diperlukan untuk menukarkan protein sebagai sumber tenaga, dan ini membawa kepada peningkatan kadar metabolisma, sekaligus menurunkan berat badan.  
Diet atkin membolehkan badan seseorang turun dengan begitu cepat kerana karbohidrat telah dikeluarkan dalam senarai pemakanan dan mengurangkan pengambilan kalori dalam sehari, dan membawa kepada penurunan berat badan.  Akan tetapi terdapat beberapa kesan sampingan jika diamalkan secara berterusan dimana :-
• Menyebabkan sakit jantung dan berpotensi merapuhkan tulang.
• Merosakkan hati dan buah pinggang dengan kemasukan protein yang tinggi.
• Penyebab penghasilan Uric Acid, iaitu penyebab kepada penyakit-penyakit seperti gout (sakit sendi) dan batu karang.
• Hasilnya kelak adalah bentuk badan yang kurus-lembik, kerana proses penurunan pantas itu hanya melibatkan penurunan berat air dan otot yang banyak.


2) Diet Detox
Diet serat yang tinggi membantu megurangkan berat air dan toksin dalam badan. Teorinya, jika badan bebas toksin, badan akan berfungsi lebih baik. Terdapat pelbagai corak diet detox iaitu pengambilan kalori yang rendah dan pengambilan produk seperti pil, herba, enama dan lain-lain.
Ianya diet ekstrem yang membolehkan berat badan seseorang berkurangan dengan cepat.Tetapi harus ditekankan disini, pengurangan berat bukan kerana kehilangan lemak, ianya adalah disebabkan kotoran di usus telah hilang. Oleh itu terdapat kesan sampingan apabila mengamalkan diet ini secara berterusan.


Kesan pelan pengambilan kalori yang rendah
• Angin boleh menjadi masalah kerana diet detox sering mengesyorkan makanan yang tinggi serat.
• Tiada nasihat mengenai bagaimana untuk menukar tabiat makan untuk jangka masa panjang.
• Kurang sesuai untuk kehidupan sehari-hari.
• Hanya jangka pendek, cepat.


Kesan pengambilan produk Detox
• penipisan usus dan luka dalaman.
• ketidakseimbangan mineral, muntah-muntah, kram, dehidrasi, penipisan usus dan lain-lain.


3) Diet mengikut jenis darah
Diet berdasarkan golongan darah menunjukkan bahawa terdapat tindak balas kimia yang berlaku di antara darah dan makanan yang diambil. Setiap protein yang diserap tubuh, hanya sesuai dengan jenis darah tertentu sahaja.


Berkesankah?
Teori yang agak popular untuk mengurangkan berat badan ini terdapat pertikaian daripada pakar pemakanan. Justeru, tidak melihat kepada jenis darah, apa yang lebih utama adalah mengamalkan pemakanan yang sihat. Ini kerana jika dilihat terdapat beberapa faktor lain yang menyumbang kepada pengurangan berat badan selain jenis darah iaitu metabolisma, gula dan insulin dalam badan. Contohnya, dua orang yang mempunyai jenis darah yang sama mungkin mempunyai perbezaan dari segi keperluan metabolism dan karbohidrat.
Pemakanan sihat bukanlah bergantung kepada jenis darah individu. Ia meliputi membuat keputusan yang bijak tentang apa jenis makanan yang harus dimakan dan bagaimana mengamalkan tabiat makan yang sihat.


4) Diet seimbang
Diet yang membekalkan nutrien mencukupi kepada pengamalnya. Ia mengandungi semua nutrisi yang diperlukan daripada semua kumpulan makanan untuk fungsi sel-sel badan, organ dan tisu.
Bagaimana pula dengan kalorinya?
Diet ini juga dikenali sebagai piramid diet dimana karbohidrat: protein:lemak nisbah kalorinya sebanyak 55-30-15. Kunci utama keayaan diet seimbang ini ialah pengamalnya merancang keperluan kalorinya seharian dan dapat membezakan saiz hidangan yang diperlukan secara sederhana.


Berkesankah?
Memakan diet yang seimbang boleh meringankan masalah kesihatan termasuk masalah jantung, artritis, tekanan darah tinggi dan kolesterol. Badan yang seimbang dari segi mental dan fizikal boleh mengakibatkan kecergasan dan kekuatan yang lebih, membolehkan anda menjalani kehidupan yang lebih panjang dan sihat. Orang yang lebih aktif dan bertenaga juga dapat menangani lebih baik stress, trauma, kebimbangan dan lan-lain.


5) No rice diet 
Diet ini adalah popular dilakukan oleh ramai orang dimana menghentikan pengambilan nasi dalam pengambilan pemakanan seharian. Jika pengamalnya berjaya mengurangkan berat, ia adalah kerana telah melakukan kalori defisit dan bukan kerana menghentikan pengambilan nasi semata-mata. Sila rujuk article saya terdahulu tentang kalori no rice diet di http://kevinzahri.com/blog/health-fitness/weight-loss-the-no-rice-diet/ 


Kebenaran tentang no rice diet
• Kekurangan berat badan adalah disebabkan kehilangan tisu otot dan air. Ianya bukanlah menghilangkan lemak di dalam badan kita.
• Menyebabkan kekurangan nutrien penting dalam badan.
• Cenderung kepada peningkatan lemak tepu.
Apa yang membuatkan berat badan kita naik adalah disebabkan pengambilan kalori yang terlalu tinggi. Nasi bukanlah penyumbang besar kepada masalah kegemukan, akan tetapi saiz hidangan nasi yang diambil menjadi faktor utama dalam pengawalan kalori seseorang. Menghentikan sesuatu nutrisi dalam pemakanan kita bukanlah sesuatu yang bijak dan tidak berkesan untuk jangka masa yang lama kerana nasi adalah makanan ruji orang asia.

kredit  health.mylaunchpad.com.my

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.















Sila PM utk mendapatkan detail mengenai produk:
Mazlina Mohd Nazir
Email - pokoksena85@yahoo.com
SMS/Wassap/Viber/Wechat - 0199517292
FB - http://www.facebook.com/pokoksena85
Fan Page - http://www.facebook.com/JomSinggah09

Your Shaklee Independent Distributor (ID - 854784)



Untuk Jawapan Segera -->> ISI FORM INI   

No comments:

Post a Comment

Sila komen ye..jangan malu-malu

JAWAPAN SEGERA

Name:
Email Address:
Pertanyaan mengenai produk @ harga

Form provided by Freedback.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM SINGGAH E-STORE