Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

**Terima Kasih Yee.. Dapatkan Pelbagai Diskaun Menarik di JOM SINGGAH

^^FANPAGE - JOM SINGGAH- TIP KESIHATAN PERCUMA^^

JOM SINGGAH on Facebook
ads ads ads ads ads ads ads ads ads

Untuk Sebarang Pertanyaan - ISI FORM NIE





Thursday, April 11, 2013

Tanggugjawab menyusukan anak dan hikmah susu ibu






Hikmah Menyusukan Anak

Rasullullah saw bersabda:

"Apabila seorang wanita menyusui anaknya, maka setiap teguk daripada susunya dia akan menerima pahala seakan-akan menghidupkan orang, dan apabila dia menyapih (memelihara) anaknya, maka para malaikat menepuk punggugnya dan berkata, 'Selamat semua dosamu yang lalu telah diampuni, sekarang mulailah lagi".

Bertuahnya jika seorang ibu dapat menyusukan anaknya sendiri. setiap orang anak berhak untuk mendapatkan susu ibunya. Air susu ibu adalah makanan semulajadi bagi bayi. kerana ibu ia dikurniakan seiring dengan kehamilan anak. selain kita tahu tentang khasiat susu ibu yang menjadi keperluan makanan yang sempurna untuk pertumbuhan bayi, ia juga dapat menjamin kehisatan.sebagai antibodi yang mujarab untuk bayi.

Ingin saya senaraikan beberapa kepentingan susu ibu yang perlu diketahui oleh setiap wanita muslim khususnya antaranya:

1. susu ibu melengkapkan keperluan gizi bayi.

2. susu ibu dapat mengeratkan kasih sayang antara ibu dan anak. Malah ikatan tersebut semakin kuat walaupun bila anak telah dewasa.

3. Air susu ibu merupakan gizi rohaniah di samping dapat membentuk sifat yang baik anak-anak. Seorang ibu juga dapat menanamkan sifat yang baik dalam diri anaknya melalui setiap titisan air susu serta membentuk cara berfikir yang baik, membentuk akhlaknya yang akan mengalir kesetiap saluran darah anak yang disusuinya. sebab itu adalah wajib bagi setiap ibu untuk menyerapkan nilai2 Islam dengan mentauhidkan Allah serta mencintai rasullulah saw dan kecintaan terhadap ISLAM.

4. susu ibu menanam rasa cinta, kasih dan sayang ibu terhadap anaknya.anak yang disusui dalam pangkuan ibu akan rasa lebih selamat berada di situ. sehingga mencetuskan perasaan cinta yang tidak berbelah bagi terhadap anaknya. sebab itu jika kita lihat bagaimana kesungguhan ibu-ibu kita terdahulu dalam membesarkan anak2. walau susah mana pun dia tetap berusaha membanting keringat untuk membesarkan anak2.beritu ikhlas kecintaan ibu terhadap anak yang disusui.begitulah hikmah yang Allah rakamkan melalui titisan susu ibu.

Pesanan rasulullah kepada para ibu2 perlu diambil perhatian:

Rasulullah bersabda..."barangsiapa yang menyusui anaknya Allah swt akan memberikan pahala di dunia dan akhirat."

nabi berkata lagi.."setiap tegukan pertama air susu ibu akan diberikan kepada anak akan mendapat pahala sama dengan pahala menghidupkan seorang manusia".

kemudian dia menekankan kepada kita lagi tentang..."bagi ibu yang sedang mati waktu itu dia masih menyusukan anaknya ganjaran syahid untuk ibu itu".

betapa besarnya ganjaran yang Allah berikan kepada para ibu yang menyusukan anaknya. sehingga ditegaskan kepada kita "apabila ibu menolak untuk tidak menyusukan bayinya tanpa ada alasan yang kuat maka ia adalah satu perbuatan yang ZALIM".

masyallah...besar sungguh peranan susu ibu yang telah dianugerahkan kepada kita. sedang pada masa ini, banyak ibu2 menolak untuk menyusukan anaknya kerana nak cantik. kita juga disibukkan dengan kerja sehingga mengabaikan anak2 atas alasan kesibukan bekerja.sehingga kewajipan tidak dapat ditunaikan. di sini mungkin para ibu diluar sana perlu berusaha dan berazam untuk menyusukan bayi walau apa cara demi mendapat keredhaan ALLAH kecuali atas sebab2 tertentu.

Kesan tidak menyusukan anak juga menjelaskan dengan terperinci iaitu para ibu yang tidak menyusukan bayinya tidak anak memperolehi kasih sayang anak, hubungan batin dan penghormatan anak atas sebab tidak memindahkan air susu ke saluran darah anak.

begitulah hikmah disebalik menyusukan anak yang sering kita abaikan. dalam kesibukan dizaman moden ini para ibu jangan sekali mengabaikan tanggugjawab menyusukan bayi. banyak cara dan kaedah yang kita boleh pelajari sebelum mempersiapkan diri melalui hari2 seorang ibu nati. sekarang ni pun banyak pil2 dan makanan tambahan yang boleh diambil oleh ibu sebagai persediaan menyusukan bayi. info2 juga boleh didapati di internet dan bahan2 bacaan yang lain.oelh itu manfaatkalah sebaiknya agar kita dapat melaksanakan sebahagian dari sunah rasullulah saw.

kredit- http://knisacs.blogspot.com

4 comments:

  1. Thе artіcle offers provеn useful to me.
    It’s very еducatіonal and уou're clearly really knowledgeable in this region. You get exposed our sight in order to different thoughts about this topic along with interesting and solid content material.
    My web-site : buy viagra online

    ReplyDelete

Sila komen ye..jangan malu-malu

JAWAPAN SEGERA

Name:
Email Address:
Pertanyaan mengenai produk @ harga

Form provided by Freedback.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM SINGGAH E-STORE